سنجش سواد اطلاعاتی موضوع تعدادی از پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی، و نیز قدم اول در برنامه‌ریزی برای آموزش سواد اطلاعاتی است. یکی از مشکلات موجود در این راه، به دست آوردن ابزار سنجش سواد اطلاعاتی است.
یکی از شیوه‌ها و ابزارهای سنجش سواد اطلاعاتی، استفاده از پرسشنامه است. بنده در تحقیقی که برای پایان‌نامه‌ٔ دکتری خودم انجام دادم، از پرسشنامه‌ای استفاده کردم که بر مبنای «استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» (مصوب ای‌سی‌آراِل) تدوین شده بود. این پرسشنامه را می‌توانید در اینجا ببینید. استفاده از پرسشنامه در صورت دادن استناد، آزاد است. نحوهٔ استناد به ترتیب زیر است:

Ghasemi AH, Dayani MH, Davarpanah MR, Shaabani Varaki B. (2007). “Normalizing the Information Literacy Competency Standards for Higher Education (ACRL) for Academic Community in Iran”. Education and Psychology Studies. 2007; 8(3): 75-98. [Persian]